Czy pierwsza i druga generacja Mercedesa klasy A pozwalały poczuć luksusową duszę marki? Nie do końca. Nowy model ma szansę to zmienić!
Pozostała część artykułu pod najnowszym filmem z naszego kanału YouTube - zapraszamy do oglądania i głosowania na Wasze ulubione auta z zestawienia:
Żegnaj, minivanie! Witaj, dynamiczny, a w porównaniu z poprzednikiem niemal przyssany do jezdni, kompakcie! Nowy Mercedes klasy A zrywa z typowo rodzinnym charakterem i z ulubieńca taksówkarzy zamienia się w niskie, szerokie auto o sportowej linii, z napompowanymi kształtami i przodem typowym dla marki ze Stuttgartu.
Tył auta pokazuje, że wizerunek Mercedesa jako na wskroś konserwatywnej marki można dziś włożyć między bajki. A przynajmniej w klasie kompaktowej - takiego tyłu nie ma żaden inny Mercedes i trudno go z tą marką skojarzyć. A to oznacza, że trójramienna gwiazda jest pewna kompetencji debiutanta i nie podpiera się sentymentem nabywców.
Spodobała Wam się karoseria? To wnętrzem nowego Mercedesa klasy A będziecie zachwyceni! Oto jeden z najsubtelniej wystylizowanych kokpitów wśród obecnych modeli marki, może nie licząc supersportowych ikon motoryzacji. Zgrabnie, funkcjonalnie, elegancko, stylowo - miejsce kierowcy po prostu zachwyca. Naprawdę!
Zanim przejdziesz dalej - może chcesz dołączyć do najlepszej grupy na Facebooku, gdzie doradzamy sobie nawzajem, jakie auta warto kupić, a które należy omijać? Zapraszamy!
W testowanym Mercedesie A180 kierowca siedzi na efektownym sportowym fotelu ze zintegrowanym zagłówkiem. Jeżeli właściciel dokupi odpowiedni pakiet wyposażenia, to prześwit między zagłówkiem a oparciem będzie podświetlony delikatnym, żółtym światłem diodowym. Prowadzący siedzi nisko nad podłogą - jedni to lubią, a inni nie.
Zegary nowego Mercedesa A180 wykonano z precyzją godną szwajcarskiego zegarka. I choć fanów wysokich obrotów zawiedzie usytuowanie czerwonego pola obrotomierza tuż za liczbą 6, to esteci będą zadowoleni. Czytelność wyświetlacza jest znakomita, a elegancja wskaźników nie ma sobie równych wśród aut kompaktowych.
Jak zwykle w Mercedesie, miejsce dźwigni wycieraczek zajmuje przełącznik automatycznej skrzyni biegów. Dlatego lewą dźwignią przy kierownicy nowej klasy A obsługujemy nie tylko kierunkowskazy i światła drogowe, lecz także wycieraczki. Niektórzy to lubią, my - niekoniecznie.
Znakiem rozpoznawczym kokpitu nowej klasy A są charakterystyczne wloty powietrza i sterczący nad nimi wyświetlacz opcjonalnego systemu Comand o przekątnej blisko osiemnastu centymetrów. Jego czytelność jest znakomita, zadbano o to, aby czcionki były odpowiedniej wielkości, a tła nie męczyły wzroku kierowcy po zmroku.
Do zawiadowania systemem telematycznym nowego Mercedesa klasy A służy pokrętło umieszczone tuż przed przednim podłokietnikiem. Widać tutaj jedną z niewielu zalet przeniesienia dźwigni biegów pod kierownicę: tam, gdzie w manualnych odmianach klasy A znajduje się lewarek biegów, umiejscowiono dodatkowy schowek.
Mercedes A180 może być wyposażony w rozbudowany system audio Harman Kardon Logic 7 z dwunastoma głośnikami i dźwiękiem przestrzennym opartym na Dolby Digital 5.1 przy wykorzystaniu subwoofera. Ten luksus znamy z większych Mercedesów. Wiele funkcji telematycznych można obsługiwać przy pomocy wielofunkcyjnej kierownicy.
A jak zadbano o pasażerów tylnej kanapy Mercedesa A180? Nie zapewnia ona komfortu limuzyny, ale z drugiej strony subiektywnie nie jest tam dużo ciaśniej niż np. w Mercedesie klasy C. Do wrażenia że siedzimy w niekoniecznie przestronnym pojeździe przyczyniają się z pewnością niewielkie okna boczne których linia obniża się mocno ku tyłowi.
Nowy Mercedes klasy A jest standardowo wyposażany w systemy prewencyjne. Na górze wyświetlacza widać symbol układu zapobiegania kolizji. Z kolei asystent uwagi kierującego potrafi wykryć zmiany w stylu prowadzenia samochodu świadczące o rosnącym zmęczeniu kierowcy. Wtedy wyświetlana jest filiżanka kawy i sugestia, by zrobić przerwę.
Opcjonalnie nowego Mercedesa A180 można wyposażyć m.in. w monitor martwego pola lusterek. Radary sprawdzają, czy z boków lub z tyłu pojazdu nie pojawił się nadjeżdżający samochód i w razie wykrycia niebezpieczeństwa kolizji przy próbie zmiany pasa ruchu, emitowany jest sygnał ostrzegawczy.
W ramach systemu Command Online Mercedes oferuje w nowej klasie A także zintegrowaną nawigację z twardym dyskiem. Producent zapewnia, że przez trzy lata od rejestracji nowego pojazdu właściciel będzie mógł korzystać z bezpłatnej aktualizacji map Europy. System Command Online umożliwia także korzystanie z aplikacji Google.
Jeżeli chcecie przekonać się, jak bardzo zmienił się styl kokpitu w nowych Mercedesach, to zapraszamy do naszego testu pociągającego Mercedesa C 250 Coupe - w jego dopieszczonym wnętrzu nie znajdziecie sterczącego nad kokpitem tabletu. Tablet ten jednak znalazł się już w nowej klasie C - także w rakietowej wersji od AMG o mocy 510 koni mechanicznych.
W opcji dostępna jest także w pełni elektryczna regulacja foteli z możliwością zapamiętania ustawień dla trzech osób. Wraz z pozycją fotela zapamiętywane jest także ustawienie lusterek nowej klasy A. Tradycyjnie dla Mercedesa, przyciski sterujące regulacją siedzeń umiejscowiono na drzwiach.
Na liście wyposażenia opcjonalnego nowego Mercedesa A180 znajduje się automatyczna klimatyzacja dwustrefowa Thermotronic. To rozbudowane urządzenie potrafi interpretować nastawy temperatury i konfrontować je z danymi z czujników nasłonecznienia, wilgotności i jakości powietrza. Działa znakomicie.
Widok pod maską Mercedesa A180 trudno uznać za inspirujący. Jednak pod plątaniną przewodów i osłoną plastikowych dekli kryje się potencjał, który wystarczy do codziennej jazdy niezbyt wymagającym kierowcom. Czterocylindrowy silnik benzynowy przy wsparciu turbodoładowania wytwarza 122 KM i maksymalny moment obrotowy 200 Nm.
Jeżeli komuś takie parametry nie wystarczają, to może zacząć odkładać na elektryzującego Mercedesa A 45 AMG o mocy 360 KM - samochodu, oferującego jedną z najniższych (o ile nie najniższą) cen za każdego konia mechanicznego na rynku.
Ponieważ maksymalny "ciąg" jest dostępny już od 1250 obrotów na minutę, a maleć zaczyna dopiero powyżej 4000 obr./min, to Mercedesem A180 jeździ się trochę tak, jak wolnossącym, wolnoobrotowym benzyniakiem o dużej pojemności. Silnik jest bowiem elastyczny, ciągnie niemal od wolnych obrotów i legitymuje się znakomitym wyciszeniem.
Układ napędowy testowanego Mercedesa A180 wyposażono w dwusprzęgłową skrzynię biegów 7G-DCT. Działa ona sprawnie, ale nie tak płynnie, jak tradycyjne automaty Mercedesa ze sprzęgłem hydrokinetycznym. W trybie automatycznym zmiana biegu następuje błyskawicznie, natomiast po użyciu łopatek na kierownicy występuje dość zaskakujące opóźnienie.
Średnie spalanie nowej klasy A to teoretycznie 5,7 l benzyny na sto kilometrów, co jak na auto przyspieszające do "setki" w 9,1 sekundy i rozpędzające się do 202 km/h uznalibyśmy za dobry wynik. W praktyce podczas rozsądnej jazdy na trasie można zobaczyć "piątkę" przed przecinkiem. Jeżeli ktoś mocno wciska gaz, raczej jej nie zobaczy...
Mercedes dobrze trzyma się drogi, tylko układ kierowniczy działa nieco ociężale. Ciekawe rozwiązanie stanowi opcjonalny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu. Standardowo klasa A ma elektryczne wspomaganie, którego siła ma maleć wraz ze wzrostem prędkości jazdy - potwierdzamy, rzeczywiście tak się dzieje, a menewrowanie na parkingu jest łatwe.
Komfort resorowania nie jest może typowo "mercedesowski", jednak w tak niewielkim aucie trudno spodziewać się zawieszenia o twardości "latającego dywanu". Klasa A zapewnia przyzwoity kompromis między dynamiką a komfortem jazdy, i tyle. Czapki z głów za wyciszenie wnętrza także od szumu wiatru opływającego nadwozie.
Po tym spotkaniu możemy śmiało powiedzieć, że nowy Mercedes klasy A to prawdziwy Mercedes. Może nie jest specjalnie duży czy przestronny, ale nie mniej okazały od swoich większych "braci".
Autor: Michał Krasnodębski
Fan motoryzacji od dziecka, absolwent Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej. W prasie motoryzacyjnej od 22 lat. Z radością tłumaczy język techniki motoryzacyjnej na mowę zrozumiałą dla każdego.
Oto informacje o danych, przetwarzanych podczas korzystania z naszej strony. Zamykając ten komunikat - czyli klikając w przycisk "Przejdź do serwisu" - zgadzasz się na opisane poniżej działania.
Ta strona używa cookies. Korzystasz ze strony zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki lub urządzenia do przeglądania stron internetowych - treści dostępnej w internecie. Jeśli Twoje ustawienia zezwalają na zapisywanie cookie, to takowe są zapisywane.
Co to są cookies? Pliki cookies (“ciasteczka") stanowią dane informatyczne, są to pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu, inaczej rzecz biorąc w Twoim urządzeniu - komputerze, telefonie, czy też innym urządzeniu z przeglądarką stron internetowych lub innym podobnym oprogramowaniem.
Cookies pozwalają na identyfikację komputera z którego użytkownik wszedł na stronę. Używamy plików cookie, które są niezbędne, aby umożliwić Ci poruszania się po serwisie, albo w celu zapewnienia pewnych podstawowych funkcji. Używamy cookies, aby zwiększyć funkcjonalność witryny poprzez przechowywanie np. preferencji.Daje to nam możliwość poprawy wydajności i funkcjonalności naszej strony internetowej, aby zapewnić Państwu lepsze działanie strony.
Udzielając zgody na cookies w wyskakującym komunikacie, który zobaczycie przy pierwszej wizycie na naszej stronie internetowej, zgadzacie się na zapisywanie "ciastek" na Waszym urządzeniu, z którego przeglądacie naszą stronę, oraz na przetwarzanie zapisywanych tam danych. Zakres danych oraz politykę bezpieczeństwa firm trzecich, z którymi współpracujemy, zobaczycie w sekcji "cookie ze stron powiązanych".
Są dwa rodzaje cookies:
Cookies związane z tzw. sesją - to cookies utrzymywane tylko podczas gdy przeglądarka jest uruchomiona. W momencie jej zamknięcia takie "cookies" są kasowane. Cookies sesyjne są do prostych spraw technicznych takich jak logowanie, lepsza nawigacja.
Cookies trwałe - tego rodzaju ciasteczka są zachowywane na twardym dysku użytkownika (przeglądarka je zapisuje).
Wyszczególnione działania cookies z naszej strony:
Ulepszona nawigacja na stronie, dzięki cookie w niektórych przypadkach możemy sprawdzić preferencje użytkownika co sprawia, że skrypty mogą podsunąć użytkownikowi jego preferencje. Zwiększamy dzięki temu wydajność strony internetowej.
Dzięki cookie możemy sprawdzić czy jesteś nowym czy też powracającym użytkownikiem, a co z tym idzie możemy dostosować stronę tak, by nie pokazywać Ci tych samych informacji kilkukrotnie, jak i też pokazać Ci specjalną informację tylko dla powracających użytkowników.
Cookies pozwala nam stosować statystyki i analizy dzięki którym dowiadujemy się o preferencjach i pochodzeniu użytkowników. Co też pozwala nam na prawidłowy rozwój naszego portalu w dobrym kierunku, gdyż dzięki temu wiemy co jest w naszym serwisie najbardziej popularne.
Jeśli na stronie jest koszyk zakupowy (jest możliwość robienia zakupów) korzysta on z plików cookies.
Jeśli na stronie jest możliwość logowania (dostęp tylko dla subskrybentów, użytkowników zalogowanych) wykorzystuje ona cookies.
Pliki cookies mogą służyć do zapewnienia bezpieczeństwa, wykorzystywane są do wykrywania nadużyć obrębie serwisu.
Jeśli na stronie jest możliwość głosowania/oceniania może wykorzystywać ona cookies.
Jeśli na stronie istnieje możliwość wykorzystywania śledzenia poleceń - program partnerski, wykorzystuje ona cookies. Dzięki tej funkcji mamy możliwość śledzenia poleceń - mamy możliwość sprawdzenia kto polecił naszą stronę innemu użytkownikowi dzięki czemu zwiększamy funkcjonalność naszego serwisu.
Elementy Flash (Adobe Flash Player) - na podstronach mogą znajdować się elementy flash. Moga one także korzystać z technologii cookie zapisując różne ustawienia. Na stronie dostawcy oprogramowania - znajdziesz szczegóły dotyczące bezpieczeństwa: http://www.adobe.com/security/flashplayer/.
Cookie ze stron powiązanych: Korzystamy z usług firm zewnętrznych, które przetwarzają dane takie jak np. długość czy częstotliwość sesji i nie mamy wpływu na rodzaj gromadzonych w ten sposób danych oraz zakres ich przetwarzania. Poniżej znajdziesz listę usług firm zewnętrznych, z których korzystamy, wraz z opisami. Zgadzając się na korzystanie z cookies na wyskakującym monicie przy pierwszej wizycie na naszej stronie, zgadzasz się na zapis ciastek oraz powierzenie danych sesyjnych wymienionym poniżej podmiotom trzecim. Na podstronach mogą wystąpić takie elementy, które korzystają z cookies, jak:
Linki (hiperłącza) do innych stron internetowych, każda z tych stron posiada swoją politykę cookies, jeśli skorzystasz (klikniesz w link) powinieneś zapoznać się z polityką cookies strony na której się znalazłeś.
Narzędzia społecznościowe AddThis (Oracle) w formie przycisków osadzonych na stronie, informacje o zakresie i rodzaju przetwarzanych danych znajdziesz tutaj: https://www.addthis.com/privacy/privacy-policy/
Narzędzia Google: statystyki Google Analytics, reklamy google, mapka google, narzędzie google plus, filmy z serwisu youtube i inne - szczegółowy opis polityki plików cookie usług związanych z google znajdziesz tutuaj: http://www.google.com/policies/privacy/.
Narzędzia FaceBook - możesz znaleźć na naszej stronie narzędzie typu ramka fanów, przycisk lubię to i inne narzędzia udostępnione przez FaceBook oraz piksel facebooka - mogą one korzystać z plików cookie - opis działania znajdziesz tutaj: https://www.facebook.com/about/privacy/cookies.
Strona może posiadać także inne ‘osadzone’ przyciski oraz materiały reklamowe, aplikacje, które umożliwiają użytkownikom witryny polubienie, podlinkowanie i podejmowanie innych akcji za pośrednictwem serwisów społecznościowych i powiązanych. Nie kontrolujemy tych serwisów, każdy z nich posiada swoje ustawienia cookies, każdy tych serwisów ma swoją politykę cookies. Ustawiając odpowiednio swoją przeglądarkę możesz decydować czy chcesz tym firmom dać tą możliwość.
Jak wyłączyć cookies? Przeglądając tą stronę korzystasz z urządzenia lub przeglądarki (oprogramowania na komputerze), które takowe zapisywanie cookies umożliwia. W wielu przypadkach opcja zapisywania cookies jest domyślnie włączona - domyślnie dopuszcza zapisywanie cookies.
Informacje dotyczące ustawień cookies i podobnych technologi - blokowanie, usuwanie można znaleźć materiałach pomocy przeglądarki, urządzenia z którego w tej chwili korzystasz lub na stronie Jak działa coookies? - cookies.edu.pl.
Korzystanie z tych rozwiązań może wpływać na możliwość korzystania z naszej witryny, naszych aplikacji, oraz witryn i aplikacji powiązanych. Niestety wbrew najszczerszym chęciom nie jesteśmy w stanie zapewnić sprawnego funkcjonowania strony dla urządzeń z wyłączoną obsługą cookies.
Przy konstruowaniu powyższej polityki związanej z zapisem cookies oraz powierzaniu przetwarzania danych sesji firmom trzecim wykorzystaliśmy m.in. wiedzę z cookies.edu.pl.
Pozdrawiamy i życzymy miłej lektury naszej strony.